پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 251263
روزهاي حساس گفت‌وگوها؛ در انتظار نشانه‌هايي از اراده و جديت واشنگتن
تاریخ انتشار : 1400/12/02 09:30:42
نمایش : 882
در حالي که در روزهاي اخير مذاکرات لغو تحريم‌ها در وين روزهاي حساس و مهمي را طي مي‌کند، ايران و کشورهاي ۱+۴ همچنان در انتظار اخذ تصميمات سياسي و نشانه‌هايي از اراده و جديت واشنگتن براي رسيدن به توافق هستند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، مذاکرات وين اين روزها در حالي پيگيري مي‌شود که مدتهاست جمهوري اسلامي ايران تصميم خود را گرفته است و به اذعان همه طرف‌هاي حاضر در وين، پيشرفت در روند مذاکرات تنها به تصميمات سياسي واشنگتن بستگي دارد.

 

حسين اميرعبداللهيان وزير امور خارجه کشورمان در حاشيه کنفرانس امنيتي مونيخ در ديدار با خوسه مانوئل آلبارز وزير خارجه اسپانيا  درباره مذاکرات رفع تحريم‌هاي ايران در وين خاطر گفت: گفت‌وگوها در وين به نقطه‌اي رسيده که نيازمند اتخاذ تصميمات سياسي طرف غربي براي رسيدن به توافق هستيم و در اين راستا سه کشور اروپايي بايد به نقش خود به عنوان اعضاي برجام‌ توجه و تلاش کنند حقوق و منافع مشروع ايران رعايت شود.

اميرعبداللهيان در ادامه ديدارهاي خود در حاشيه کنفرانس امنيتي مونيخ، با جوزف بورل، رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا ديدار کرد.

وي در اين ديدار با اشاره به اينکه جمهوري اسلامي ايران تمامي ابتکارات و پيشنهادات ممکن را ارائه کرده است، اظهار کرد: اکنون وقت آن رسيده که آمريکا و سه کشور اروپايي نيز با اخذ تصميم هاي سياسي لازم، نشان دهند اراده واقعي براي رسيدن به توافق در کمترين زمان را دارند.

وزير امور خارجه کشورمان تاکيدکرد: اگر ابتکارات ايران نبود، تا اين حد به توافق نزديک نبوديم اما طرف مقابل بايد بداند تهران خطوط قرمز خود را ناديده نخواهد گرفت.

روزهاي حساس گفت‌وگوها؛ در انتظار نشانه‌هايي از اراده و جديت واشنگتن

نمي‌توان اين موضوع را ناديده گرفت که عدم اخذ تصميمات سياسي و نمايش اراده جدي توسط واشنگتن باعث تطويل اين مذاکرات شده است. آمريکا همواره تلاش دارد با نمايش‌ها و بازي‌هاي تکراري، توپ را در زمين ايران بياندازد و جمهوري اسلامي را مقصر شرايط فعلي در موضوع برجام نشان دهد.

در ادامه رايزني‌هاي ديپلماتيک با محوريت لغو تحريم‌ها در وين، علي باقري مذاکره‌کنند ارشد جمهوري اسلامي ايران عصر روز گذشته با انريکه مورا هماهنگ‌کننده کميسيون مشترک و نماينده اتحاديه اروپا در وين ديدار کرد.

رئيس هيأت مذاکره‌کننده کشورمان همچنين در ادامه ديدارها در وين، با وانگ کوان رئيس هيات مذاکره‌کننده چين نيز ملاقات کرد.

روزهاي حساس گفت‌وگوها؛ در انتظار نشانه‌هايي از اراده و جديت واشنگتن

در طول هفته‌هاي گذشته مذاکرات در سطوح و قالب‌هاي مختلف بين هيات‌هاي مذاکره‌کننده جريان داشت. تيم مذاکره‌کننده کشورمان بر اساس اصول و دستورالعمل‌ها، پيشنهادها و خواسته‌هاي روشن خود را روي ميز مذاکرات قرار داده است و دستيابي به يک توافق خوب را دنبال مي‌کند.

اگرچه در روند مذاکرات نشانه‌هايي از پيشرفت مشاهده مي‌شود، اما طرف‌هاي غربي بايد دست از مقصرنمايي ايران در وضع فعلي در مذاکرات بردارند و با توجه به اينکه در توافقات گذشته به هيچ يک از تعهدات خود عمل نکردند، تعهدات خود در توافق احتمالي آتي را تصمين کنند.

در همين راستا، موضوع تضامين از مسائل مد نظر ايران است؛ ايران با توجه به بدعهدي‌هاي آمريکا در موضوع برجام، تاکيد دارد که اراده خود را به صورت جدي و قابل راستي آزمايي نشان دهد. آمريکا بايد تضمين بدهد که در صورت هرگونه توافق احتمالي اجراي آن توسط ايالات متحده پايدار خواهد بود.

در حوزه رفع تحريم‌ها نيز، جمهوري اسلامي ايران خواستار لغو تمامي تحريم‌هايي است که ترامپ پس از خروج از برجام عليه اشخاص و نهادهاي جمهوري اسلامي ايران اعمال کرده، است. همچنين ايران تاکيد دارد که  تحريم‌هايي که مانع انتفاع اقتصادي ايران از برجام شده، است.

در طول يک ماه گذشته، کار فشرده‌اي در زمينه نهايي‌سازي متون پيش‌نويس توافق احتمالي در وين صورت گرفته و در اين مدت دو بسته پيشنهادي يکي از جانب طرف غربي و يکي از جانب هيأت ايراني بر روي ميز قرار گرفته است.

در حالي که به اذعان طرف‌هاي مذاکره‌کننده، گفت‌وگوها به مراحل پاياني خود نزديک شده است، برخي تلاش‌هاي رسانه‌هاي غربي با هدف تحريف روند گفت‌وگوها و روايت‌سازي در مورد نحوه نگارش متون همچنان ادامه دارد.

وانگ کوان مذاکره کننده ارشد چين عصر يکشنبه پس از ديدار با هيات ايراني در وين در چارچوب هشتمين دور مذاکرات رفع تحريم‌ها گفت که تلاش‌هاي خيلي خوبي براي کاهش اختلافات جريان دارد. سرگرم کاهش اختلافات اختلافات هستيم و تلاش‌هاي خيلي خوبي در اين زمينه جريان دارد.

روزهاي حساس گفت‌وگوها؛ در انتظار نشانه‌هايي از اراده و جديت واشنگتن

علي باقري مذاکره کننده ارشد ايران هفته پيش با انتشار پيامي در توئيتر نوشت: بعد از هفته‌ها مذاکرات فشرده، بيش از هر زمان به توافق نزديک شده‌ايم اما تا وقتي درباره همه‌چيز توافق نشده باشد، درباره هيچ چيز توافق نشده است.

وي با بيان اينکه ‌واقع‌بيني، خودداري از زياده‌خواهي و توجه به تجربه چهار سال گذشته لازمه تحقق اين هدف است، افزود: زمان تصميم‌گيري طرف‌هاي مذاکراتي ما فرا رسيده است.

روز گذشته (يکشنبه) نيز ۲۵۰ نماينده مجلس در بيانيه‌اي خطاب به رئيس جمهوري تاکيد کردند که با خط قرمز قرار دادن منافع ملت ايران بدون اخذ تضامين لازم متعهد به هيچ توافقي با بدعهدان نشويد.

رژيم صهونيستي نيز در ادامه نگراني‌هاي خود درباره هرگونه توافق ميان جمهوري اسلامي ايران و آمريکا، نفتالي بنت نخست وزير رژيم صهيونيستي، روز يکشنبه در نشست هفتگي دولت رژيم صهيونيستي تصريح کرد که احتمالاً بزودي توافق صورت گيرد.

وي با ابراز نگراني از سرنوشت رژيم صهيونيستي در آينده، گفت که اين رژيم خود را براي مرحله بعدي آماده مي‌کند تا بتواند امنيت خود و صهيونيستها را تامين کند.

روزهاي حساس گفت‌وگوها؛ در انتظار نشانه‌هايي از اراده و جديت واشنگتن

دور هشتم مذاکرات که از ۶ دي ماه در وين آغاز شده، يکي از طولاني‌ترين دورهاي مذاکرات است و شرکت‌کنندگان سرگرم تکميل پيش‌نويس متن توافق و تصميم‌گيري در مورد برخي موضوعات اختلافي بوده‌اند. قريب به اتفاق هيات‌ها اذعان دارند که گفت‌وگوها به رغم پيچيدگي برخي مسائل رو به جلو و در مسير پيشرفت است.

منبع: ايرنا

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html